دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

پاسخ به سوالات رژیم گیرندگان 6

سوال 71 : كلسترول خون من بالاست . توصيه غذایی شما چیست ؟
جواب : باید از رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول استفاده کنید . اما اگر این رژیم را در اختیار ندارید بسته به اندازه كلسترول خون مصرف گوشت قرمز را كاهش داده و بجاي آن از گوشت مرغ يا ماهي استفاده كنيد . جدول معادلهاي غذايي که در پايان كتاب آورده شده است چگونگی تبديل گوشت قرمز به گوشت سفيد را نشان ميدهد . ضمنا ميتوانيد با مراجعه به همين جدول ، در صورت لزوم نانها ، لبنيات و مواد قندي را به مواد غذايي هم گروه خود تبديل كنيد

سوال 72 : آيا خوردن سالاد و سبزي به همراه غذا آزاد است ؟
جواب : بله . شما ميتوانيد همه روزه قبل از ناهار و شام سالاد بخوريد اما زياده روي نكنيد زيرا مصرف زياد سالاد معده را بزرگ ميكند . سالاد را بدون سس مصرف كنيد . در صورت تمايل كمي ماست و آب ليمو و نمك را مخلوط كرده و روي سالاد بريزيد . سبزی را می توانید به همراه غذا میل کنید

سوال 73 : آيا مصرف ميوه و لبنيات به مقدار زياد چاق كننده است ؟
جواب : بله . ميوه و لبنيات اگر به مقدار زياد مصرف شوند چاق كننده اند . ميتوانيد كساني را ببينيد كه با آنكه غذاي زيادي نميخورند اما بخاطر مصرف ميوه و لبنيات زياد چاق شده اند يا نميتوانند وزن خود را كاهش دهند

سوال 74 : پزشک معالجم به من توصيه كرده ميوه و لبنيات بيشتري بخورم . آيا راهي هست كه هم به توصيه پزشك عمل كنم و هم بتوانم لاغر شوم ؟
جواب : البته . اگر پزشك شما بنا به دلايلي توصيه كرده لبنيات و ميوه بيشتري مصرف كنيد اینکار را انجام دهید اما در عوض مصرف برنج ، نان و مواد قندي را كاهش دهید

سوال 75 : چرا توصيه ميكنيد كه از روغن زيتون ، جوانه گندم و سبوس گندم و برنج استفاده كنيم ؟
جواب : زيرا حاوي مواد مغذي بسيار از جمله ويتامينها ، مواد معدني و اسيدهاي آمينه¬اندكه ¬براي ¬سلامتي ¬بسيار مفيد هستند . لازم¬است هرروز از اين مواد غذايي به مقدار كافي مصرف كنيد .اين مواد از يبوست جلوگيري و به كاهش وزن كمك ميكنند . ضمنا اشتها را كاهش داده و از چروك و شل شدن پوست صورت و بدن جلوگيري ميكنند . بعلاوه قند خون را تنظيم و كلسترول و تري گلسيريد خون را كاهش داده و در تنظيم سوخت و ساز بدن دخالت ميكنند . اين مواد غذايي به شما انرژي بيشتري ميدهند و مانع از ريزش موها هم ميشوند

سوال 76 : آيا ميتوانم از آب ميوه ، نان خشك ، نان سوخاری و بیسکوییت استفاده كنم ؟
جواب : خير . البته گاهي در رژيم شما آب میوه وجود دارد كه مصرف آن طبق رژيم غذايي ايرادي ندارد اما بطور معمول نبايد از آب ميوه ، نان خشك و نان سوخاري ، بیسکوییت و نظایر آن ها استفاده كنيد زيرا چاق كننده هستند

سوال 77 : من شنيدهام كه خوردن مغزهاي گياهي ، عسل ، خرما ، كشمش و آب ميوه براي بدن مفيد است . پس چرا شما آنها را مجاز نميدانيد ؟
جواب : درست است كه اين مواد غذايي حاوي ويتامينها ، املاح معدني و مواد مغذي مفيد براي بدن هستند اما در عين حال بسيار پر کالری و چاق كننده اند . به همين خاطر براي كساني كه قصد كاهش وزن دارند ممنوع هستند مگر به اندازه تعيين شده در رژيم غذايي . شما با مصرف ساير غذاها و در صورت لزوم مكملهاي ويتاميني ميتوانيد مواد مغذي لازم را به بدن رسانده و در عين حال لاغر شويد

سوال 78 : آيا بستني چاق كننده است ؟
جواب : شك نكنيد . يك بستني كوچك حدود 200 كالري دارد و اين كالري براحتي جذب و در بدن بصورت چربي ذخيره ميشود . غير از بستني ، ته ديگ ، آجيل ، نوشابه ، آب ميوه ، شربت ، شکلات ، شيريني جات ، تخمه و تنقلات نيز بشدت چاق كننده¬اند

سوال 79 : اگر كسي ناراحتي معده داشته باشد ، براي كاهش اشتها بجاي آب ليمو چه چيزي ميتواند مصرف كند ؟
جواب : يك الی سه قاشق غذاخوري سبوس گندم يا برنج به همراه آب یا سالاد قبل از غذا ميل كند

سوال 80 : مصرف حبوبات معده ام را ناراحت ميكند. آيا ميتوانم چيز ديگري جايگزين آن كنم ؟
جواب : بله ، طبق جدول معادلهاي غذايي ، گوشت قرمز يا سفيد را جانشين آن كنيد

سوال 81 : آيا كساني كه به هر دليل گوشت قرمز مصرف نميكنند ميتوانند از سويا بجاي آن استفاده كنند ؟
جواب : بله در حقيقت سويا جانشين خوبي براي گوشت قرمز است . بهتر است براي سلامتي بيشتر ، گوشت قرمز مصرفي خود را كاهش دهيد و به همان مقدار سوياي مرطوب شده با آن مخلوط كرده و با هم چرخ كنيد

سؤال 82 : ميخواهم براي كاهش وزن سريع تر نان و برنج نخورم . آيا اينكار ايرادي دارد ؟
جواب : بله . حذف نان و برنج از برنامه غذايي اشتباه است . از يك طرف با حذف نان و برنج مواد مغذي كمتري به بدن ميرسد و از طرف ديگر با مصرف دوباره آنها وزنتان زیاد می شود . اگر ميل چنداني به خوردن نان و برنج نداريد آنها را حذف نكنيد بلكه كمتر مصرف كنيد

سوال 83 : تصميم دارم براي كاهش وزن بهتر وعده غذاي صبحانه يا شام را از برنامه روزانه حذف كنم . نظر شما چيست ؟
جواب : كاملا اشتباه است . حتي اگر ميل به خوردن صبحانه يا شام نداريد اين وعدهها را حذف نكنيد بلكه به مقدار كمتر بخوريد. در كل حذف وعدههاي غذايي كاهش وزن را مختل ميكند . كساني كه صبحانه نميخورند بیشتر از سایرین احتمال چاق شدن دارند

سوال 84 : چرا بايد غذاي روزانه را در 5 يا 6 وعده مصرف كنيم ؟
جواب : زيرا بهترين حالت كاهش وزن زماني است كه غذاي روزانه در 5 يا 6 وعده و بدين شكل تقسيم شود :
صبحانه، ميان وعده صبح ، ناهار ، ميان وعده عصر ، شام و وعده قبل از خواب ( در كساني كه تا دير وقت بيدار هستند). البته توصیه می شود وعده شام و وعده قبل از خواب سبک باشند .
حذف وعده غذایی موجب ميشود بدن در آن وعده استراحت كرده ( متابوليسم بدن كاهش مييابد ) و خوب لاغر نشود . از طرف ديگر اضافه كردن وعدهها خرده خواري محسوب ميشود و در اين حالت نيز بدن نميتواند بخوبي لاغر شود . پس مناسب ترين حالت همان 5 يا 6 وعده است . حذف وعدههاي غذايي و خرده خواري هر دو كاهش وزن را مختل ميكنند

سوال 85 : پس در حد فاصل وعده ها چيزي نبايد بخورم ؟
جواب: شما آب بنوشيد . نوشيدن آب بسيار مفيد است و توصيه ميشود در صورتيكه منع طبي نداريد روزانه حداقل 8 ليوان آب مصرف كنيد

سوال 86 : چرا نوشيدن آب براي لاغر شدن مفيد است ؟
جواب: زيرا آب واکنش های حیاتی بدن را سرعت داده و به تجزيه چربيها و دفع مواد زائد از بدن كمك ميكند . كساني كه آب كافي مينوشند بهتر از سايرين لاغر ميشوند . بعلاوه آب خاصيتهاي مفيد ديگري هم دارد كه در جاي خود به آن اشاره خواهد شد

سوال 87 : چرا نبايد به همراه غذا آب بخورم ؟
جواب : نوشيدن آب به همراه غذا ايجاد نفخ و سوء هاضمه ميكند و شكم را بزرگ می کند . بنابراين از نوشيدن آب به همراه غذا يا بلافاصله پس از صرف غذا پرهيز كنيد. در صورت لزوم آب را به مقدار کم و جرعه جرعه ميل كنيد .
سعي كنيد در طول روز آب زياد بنوشيد تا هنگام ناهار و شام تشنه نباشيد . بعد از غذا نيز صبر كنيد تا معده سبک شود و بعد نوشيدن آب را آغاز كنيد

سؤال 88 : آيا ميتوان شيريني جات و هله هوله مصرف كرد ؟
جواب : همانطوركه گفتيم هله هوله ، تنقلات و شيريني جات بسيار پرکالری هستند و استعداد بدن به چاق شدن را ریاد می کنند . كساني كه هله هوله و شيريني جات ميخورند حتي اگر غذاي خود را كاهش دهند باز هم نميتوانند بخوبي وزن كم كنند اما با حذف آنها از برنامه غذايي، بدن راحت تر چربيها را سوزانده و رژيم گيرنده حتي با مصرف غذاي بيشتر ، بهتر لاغر ميشود

سوال 89 : يعني تا آخر عمر ديگر نبايد شيريني و تنقلات مصرف كنم ؟
جواب : خير اينطور نيست . شما در دوران رژيم هم ميتوانيد شيريني جات و تنقلات مصرف كنيد اما هر چه كمتر باشد بهتر است . پس از رسيدن به وزن دلخواه كار شما آسانتر است و ميتوانيد در حد متعادل شيريني ، مواد قندي ، تنقلات و ... مصرف كنيد

سؤال 90 : خرما ، عسل و كشمش قندهاي طبيعي و مفيد هستند . آيا ميتوانم به جاي قند و شكر به اندازه دلخواه از آنها مصرف كنم ؟
جواب : اگر چه خرما و عسل و كشمش قندهاي طبيعي و مفيد براي بدن هستند اما كالري زيادي دارند و چاق كننده¬اند .در صورت تمايل ميتوانيد از آنها بجاي قند و شكر استفاده كنيد اما در حد متعادل


نظرات کاربران درباره این مطلب :

امین [ 1392-11-04 ]
عالیه مر30

darya [ 1392-08-28 ]
ba salam man darya hastam az holand man shomare aqae doktoro mikham agar lotf konid

آتنا [ 1391-09-15 ]
از اطلاعات مفیدتان ممنونم

معاذ [ 1391-02-12 ]
خوب وعالی بود

مشاور [ 1390-08-17 ]
lممنون مفید بود

حبیب م ر. [ 1390-03-28 ]
از جناب آقای دکتر ب.محمدی بعنوان یک انسان شریف سپاسگزارم . در این چند ماهی که به سایت های پزشکان مراجعه و مطالعه می نمایم پزشکان محترم شهر اصفهان واقعا سنگ تمام گذاشته اند و دین خودشان را بدینطریق به مردم فارسی زبان و هم وطن ادا میکنند . زکات علمی را پرداخت مینمایند و گوشهای از مالیات معنوی .کاش پزشکان پای تخت هم از فکر زیادی پول بیرون آمده به راهنمایی مردم بپردازند و نام نیک از خود بیادگار بگذارند .البته باید بگویم که وضع بیمه همگانی و بهداشت تاسف بار است .ایا آماری هست که نشان دهد چه مبلغی در سال صرف دارو و درمان میشود .این غلط است باید برنامه ها و طرز اندیشیدن برای مردم و بنفع همگان پایه ریزی گردد .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشمکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو تربالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیر