دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

برنامه 15 روزه برای افزایش وزن در یک نگاه

در این فصل نمونه ای از رژيمهاي غذايي سلامتي و تناسب اندام جهت آشنايي شما ارائه شده است. اين رژيم آسان و قابل اجرا براي كل خانواده است. شما ميتوانيد با توجه به مقدار غذاي روزانه خود، برنامه مناسب را انتخاب و براي 15 روز اجرا کرده و تاثير آشكار آن را در افزایش وزن و سايز خود ببينيد .

پیش از اجرای رژیم ، حتما به موارد زیر توجه فرمایید :
1- رژيمهاي زير براي افراد لاغر عادي طراحي شده است .
اجرای این رژیم برای مبتلایان به ديابت ، بيماريهاي قلبي- عروقي ، فشارخون بالا و تري گليسيريد و کلسترول خون بالا و ... ( بجز با تایید پزشک معالج ) توصیه نمی شود.
2- نوع غذاهای رژيمهاي زير یکسان است . تفاوت تنها در مقدار كالري آنهاست .
3- رژيمها با توجه به ميزان دريافت غذاي روزانه تعيين شده است لذا در انتخاب رژيم مناسب دقت نماييد .
4- اين رژيمها براي رژيم گيرندگاني با فعاليت بدني متوسط است . چنانچه فعاليت بدني بيشتري داريد به حجم غذاي خود قدری بيافزاييد .
نكته : مقدار غذای رژیم انتخابی باید از مقدار غذایی که در حال حاضر مصرف می کنید بیشتر باشد!
نكته : اگر با رژیم انتخابی خود افزایش وزن کافی نداشته باشید انتخاب شما اشتباه بوده و باید رژیم پرکالری تری را اجرا کنید . رژيم متناسب با وضعيت شما آن است كه ماهیانه افزایش وزني معادل دو تا چهار كيلوگرم بدهد .
نكته : يك كفگير برنج معادل هفت قاشق غذاخوري معمولي برنج پخته آبكش است .يك كف دست نان تقریبا معادل يك مربع به ابعاد 10×10 سانتي متر است. يك چهارم نان تقريبا معادل 2 الی 5/2 کف دست نان و نصف نان معادل 4 الی 5 كف دست نان و ... ميباشد .
نكته : نان برنامه غذایی شما نان لواش است. در صورت تمایل می توانید از سایر نان ها مانند نان سنگک یا بربری نیز استفاده کنید .

5- مواد قندی نظیر قند ، شکر ، خرما و ... در حد متعادل مصرف کنید .
6- چربی و روغن غذاها در حد متعادل باشد . مصرف لبنیات پرچرب ضروری نمی باشد .
7- خرده خواری افزایش وزن را سرعت می دهد. حتما در طی روز از مواد غذایی نظیر نان سوخاری ، نان خشک ویفر و ... به مقدار زیاد مصرف کنید .
نكته : لازم نیست خود را با آنها سیر کنید؛ فقط در حد فاصل وعده های غذا خرده خواری کنید و معده را خالی نگذارید .
9- حتما در طی روز آب میوه به مقدار زیاد میل کنید. آب میوه نیز افزایش وزن را سرعت می دهد .
نكته : از آب میوه های شیرین، تازه و طبیعی استفاده کنید. آب میوه های ترش نظیر آب پرتقال ،آب انار و ... برای افزایش وزن مناسب نیستند .
نكته : از خوردن میوه زیاد خودداری کنید. مصرف میوه زیاد معده را پر کرده و اشتها را کاهش می دهد .
نكته : جدول واحد ميوه براي ميوه جات مختلف و جدول معادل های غذایی در پيوست های پایان كتاب آورده شده است .
10- مصرف دسر ( ژله ، بستنی ، شکلات و ... ) بعد از ناهار و شام به افزایش وزن کمک می کند بنابراین حتما دسر خود را میل کنید هر چند ناچار باشید ناهار و شام را کمتراز مقدار موجود در برنامه غذایی بخورید. در صورت تمایل می توانید دسرها را با هم جابجا کنید .

11- مصرف ویتامین های اشتها آور برای افزایش وزن ضروریست. در دوران افزایش وزن بصورت منظم و پس از رسیدن به وزن مناسب گاه به گاه مصرف شوند .
نكته : ویتامین ها باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف خودسرانه آن ها خطرناک است و اصلا توصیه نمی شود .
نكته : به هیچ وجه برای افزایش اشتها از داروهای غیر ویتامینه استفاده نکنید. مکمل های غذایی نیز باید مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و ... باشند؛ اگرچه برای افزایش وزن تنها داشتن برنامه غذایی مناسب ، نوشیدن آب میوه ، خرده خواری و مصرف ویتامین های افزایش دهنده اشتها کافیست .
نکته : به تدریج با افزایش اشتها ، غذای خود را افزایش دهید .
12- پیاده روی و تحرک زیاد لاغر کننده است. بنابراین پیاده روی را کاهش داده و از تحرک غیر ضروری خودداری کنید. در عوض روزانه یک ربع الی نیم ساعت نرمش سبک داشته باشید و پس از آن آب میوه بنوشید و خرده خواری کنید. این کار به افزایش وزن کمک می کند .
نكته : انجام نرمش سبک و دراز و نشست از بروز چاقی موضعی در دوران افزایش وزن جلوگیری می کند .
13- استرس و اضطراب در افراد مستعد سبب لاغری می شود. بنابراین از موقعیت های بوجود آورنده استرس و اضطراب دوری کنید و در صورت نیاز از راهنمایی های مشاوران روانشناس و روانپزشک استفاده کنید .
و بلاخره اینکه ؛ چنانچه به بیماری های عفونی و انگلی مبتلا می باشید آنها را درمان کنید. این بیماری ها عموما اشتها را کاهش و مصرف انرژی را افزایش می دهند .
نكته : بیماری پرکاری تیروئید اگرچه اشتها را زیاد می کند اما با افزایش مصرف انرژی موجب لاغری می شود و باید آن را درمان نمود .
بیاد داشته باشید : استرس و تحرک کمتر ، مصرف ویتامین های افزایش دهنده اشتها ، نرمش سبک و مصرف آب میوه و خرده خواری زیاد در طول روز و خوردن دسر بعد از ناهار و شام و بتدریج غذای خود را افزایش دهید.

رژيم غذايي ويژه افراد بسیاركم خوراك
توصيه های روزانه در دوران رژیم
روزانه دو لیوان آب میوه بنوشید.
در طول روز خرده خواری زیاد داشته باشید.
قند ، شکر ، خرما و سایر مواد قندی را در حد متعادل مصرف کنید.

شنبه
صبحانه : نان و پنیر و گردو
یک سوم نان لواش و یک قوطی کبریت پنیر و یک و نیم عدد گردو
تذکر : یک قوطی کبریت پنیر برابر با سی گرم پنیر می باشد.
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : چلو خورش قورمه سبزی
دو کفگیر برنج و هفت قاشق غذاخوری خورش+ یک قوطی کبریت گوشت و نصف کف دست ته دیگ
دسر : یک لیوان بستنی
تذکر : یک لیوان بستنی، یک لیوان استاندارد به حجم 250سی سی می باشد.
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : املت گوشت
یک قطعه املت و یک سوم نان لواش
دسر : سه چهارم یک قطعه کیک شکلاتی
تذکر : یک قطعه املت به ابعاد هشت در پنج سانتی متر می باشد.
تذکر : یک قطعه کیک شکلاتی به ابعاد پنج در ده و ضخامت پنج سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : یک لیوان شیر یا ماست

یکشنبه
صبحانه : نان و پنیر
یک سوم نان لواش و یک قوطی کبریت پنیر
تذکر : یک قوطی کبریت پنیر برابر با سی گرم پنیر می باشد.
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : آش شله قلمکار
یک بشقاب متوسط سوپخوری آش شله قلمکار و چهار پنجم نان لواش و یک کاسه متوسط ماست خوری ماست
دسر : سه چهارم فنجان ژله
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : ساندویچ همبرگر
یک چهارم ساندویچ همبرگر متوسط
دسر : یک و نیم قطعه شکلات
تذکر : یک قطعه شکلات به ابعاد سه در چهار سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : سه چهارم لیوان شیر یا ماست

دوشنبه
صبحانه : شیر و بیسکویت
یک لیوان شیر و دو عدد بیسکویت
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : استانبولی پلو با مرغ
دو کفگیر پلو و نصف کف دست ته دیگ
دسر : یک لیوان بستنی
تذکر : یک لیوان بستنی، یک لیوان استاندارد به حجم 250سی سی می باشد.
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : کشک و بادمجان
یک سوم بشقاب متوسط کشک و بادمجان و یک چهارم نان لواش و سبزی خوردن به میزان دلخواه
دسر : یک قطعه کیک شکلاتی
تذکر : یک قطعه کیک شکلاتی به ابعاد پنج در ده و ضخامت پنج سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : یک لیوان شیر یا ماست

سه شنبه
صبحانه : شیر و خرما
یک لیوان شیر و دو عدد خرما
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : چلو خورش قیمه بادمجان
یک و نیم کفگیر برنج و پنج قاشق غذاخوری خورش+ سه چهارم بادمجان+ یک و نیم قوطی کبریت گوشت و یک کف دست ته دیگ
دسر : یک لیوان بستنی
تذکر : یک لیوان بستنی، یک لیوان استاندارد به حجم 250سی سی می باشد.
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : آش سبزی
دو سوم بشقاب متوسط سوپخوری آش و یک چهارم نان لواش
دسر : یک قطعه شکلات
تذکر : یک قطعه شکلات به ابعاد سه در چهار سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : یک لیوان شیر یا ماست

چهارشنبه
صبحانه : شیر و موز
یک لیوان شیر و نصف موز بزرگ
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : کتلت گوشت
سه عدد کتلت گوشت و گوجه فرنگی به میزان دلخواه و یک عدد نان لواش و یک کاسه متوسط ماست خوری ماست
دسر : هشت عدد چیپس
تذکر : یک عدد کتلت به ابعاد هشت در پنج سانتی متر می باشد.
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : دلمه فلفل
یک عدد دلمه فلفل و یک چهارم نان لواش
دسر : یک قطعه کیک شکلاتی
تذکر : یک قطعه کیک شکلاتی به ابعاد پنج در ده و ضخامت پنج سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : یک لیوان شیر یا ماست

پنجشنبه
صبحانه : نان و پنیر و گردو
یک سوم نان لواش و یک قوطی کبریت پنیر و یک و نیم عدد گردو
تذکر : یک قوطی کبریت پنیر برابر با سی گرم پنیر می باشد.
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : ماکارونی با قارچ
یک و سه چهارم لیوان ماکارونی و یک کاسه متوسط ماست خوری ماست
دسر : یک و نیم فنجان ژله
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : برنج و خورش دلخواه
سه چهارم کفگیر برنج و دو قاشق غذاخوری خورش+ یک قوطی کبریت گوشت
دسر : یک قطعه شکلات
تذکر : یک قطعه شکلات به ابعاد سه در چهار سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : سه چهارم لیوان شیر یا ماست

جمعه
صبحانه : شیر و خرما
یک لیوان شیر و دو عدد خرما
میان وعده صبح : یک واحد میوه
ناهار : چلو کباب کوبیده
یک و سه چهارم کفگیر برنج و سه چهارم سیخ کباب کوبیده و گوجه فرنگی کبابی به میزان دلخواه و یک کاسه متوسط ماست خوری ماست
دسر : هشت عدد چیپس
تذکر : یک سیخ شامل سی سانت متر کباب کوبیده می باشد.
میان وعده عصر : یک واحد میوه
شام : املت گوجه فرنگی
یک و نیم قطعه املت و یک سوم نان لواش
دسر : سه چهارم قطعه کیک شکلاتی
تذکر : یک قطعه املت به ابعاد هشت در پنج سانتی متر می باشد.
تذکر: یک قطعه کیک شکلاتی به ابعاد پنج در ده و ضخامت پنج سانتی متر می باشد.
وعده قبل از خواب : یک لیوان شیر یا ماست
...ادامه مطالب در کتاب برنامه 15 روزه برای افزایش وزن


نظرات کاربران درباره این مطلب :

فاطمه [ 1394-03-09 ]
سلام آقای دکتر.ممنون از برنامه غذایی دقیق و خوبتون.اما آقای دکتر من تقریبا همیشه بیشتر از این مقدار غذایی که فرمودین رو مصرف میکنم اما چاق نمیشم.چیکار کنم؟

محمد [ 1394-01-10 ]
سلام من خیلی زیاد می خورم ولی لاغرم همش دفع میشه

hamid [ 1393-07-27 ]
مرسی اقای دکتر من از وقتی که این برنامه رو دنبال کردم خداییش اشتهام خیلی خوب شده و خوب غذا میخورم

Zahra [ 1393-02-07 ]
khoob bood damet garm

45 كيلويي!!! [ 1392-07-15 ]
سلام اقاي دكتر ممنون از برنامه غذايي كه در اختيارمون گذاشتيد. اميدوارم يه روز منم يكم چاق بشم! :-(

حجازی [ 1392-03-23 ]
مکمل افزایش وزن بومبا

farhad [ 1391-09-07 ]
برنامه غذاییتون عالی بود ولی نمیدونم چرا وقتی اینارو به مامانم نشون دادم تا برام درست کنه باچووووووووب دنبالم کرد!!!!!!!!!!!!

مسعود روندی [ 1391-09-06 ]
باسلام چون شهرستان هستیم لطفا بفرماییدبه چه صورت می توانم برای درمان لاغری خانمم اقدام کنم که وزن ثابت بدون بازگگشت داشته باشدسنش 32ساله وزن 52کیلوبااستخوانبندی ریزمی باشدهیچگونه ناراحتی جسمی هم ندارندبا قرص سیپروهپتادین چاق می شوتد که بعدازقطع قرص لاغرمی شوندنیازبه مراجعه حضوری هست یاروش دیگری تجویزمیکنید

elham [ 1391-07-23 ]
aghayeeee doktooooooooorrrrrrrr aliiiiiiiiiiiiiiiiiiiii booooooooooooooodddddddddd doooosetooon daram

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چهار نکته برای جلوگيری اتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل دوازدهمچگونه لاغری را درمان كنيتونیک بهشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک رازک جهت رفع افتادDVD آموزش درمان چاقیشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سومنظرات رژیم گیرندگانتست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل سیزدهمورزش شماره 1تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیفصل ششمقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفهرست مطالباخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل نهمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هفتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخورش هافصل هشتممقدمهآنچه باید در مورد لاغری بداستان های جالبفصل یازدهممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروش نوین ماساژ صورتفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورترژيم غذایی سلامتی و تناسفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیزمین و انسانفصل دهمماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوم