دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

نمونه ای از رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام

نکات مهم
خواننده گرامی؛
در اين فصل نمونه ای از رژيمهاي غذايي سلامتي و تناسب اندام جهت آشنايي شما ارائه شده است. همانگونه كه قبلا ذكر شد اين رژيم آسان و قابل اجرا براي كل خانواده است.
شما ميتوانيد با توجه به مقدار غذاي روزانه خود، برنامه مناسب را انتخاب و براي شش روز اجرا کرده و تاثير آشكار آن را در كاهش وزن و سايز و افزایش سلامتي خود ببينيد .
قبل از اجرای رژیم ، حتما به موارد زیر توجه فرمایید:
1- رژيمهاي زير براي افراد چاق عادي طراحي شده است .
کودکان ، خانمهاي باردار ، شيرده و افراد چاق یا با وزن مناسب که مبتلا به ديابت ، بيماريهاي قلبي- عروقي ، ناراحتی معده، فشارخون بالا و تري گليسيريد و کلسترول خون بالا هستند، نیاز به رژيمهاي غذايي متفاوتی دارند.
2- نوع غذاهای رژيمهاي زير یکسان است . تفاوت تنها در مقدار كالري آنهاست .
3- رژيمها با توجه به ميزان دريافت غذاي روزانه تعيين شده است لذا در انتخاب رژيم مناسب دقت نماييد .
4- اين رژيمها براي رژيم گيرندگاني با فعاليت بدني متوسط است . بنابراين چنانچه فعاليت بدني شما از حد متوسط كمتر است از حجم غذاي خود كم كنيد و چنانچه فعاليت بدني بيشتري داريد به حجم غذاي خود قدری بيافزاييد .
نكته : مقدار غذای رژیم انتخابی باید از مقدار غذایی که در حال حاضر مصرف می کنید کمتر باشد!
نكته : اگر با رژیم انتخابی خود کاهش وزن کافی نداشته باشید انتخاب شما اشتباه بوده و باید رژیم کم کالری تری را اجرا کنید .
رژيم متناسب با وضعيت شما آن است كه در هفته اول كاهش وزني معادل يك تا سه كيلوگرم ( و نه بیشتر! ) بدهد .
نكته : کاهش وزن سریع وسوسه کننده اما خطرناک است .
نكته : ميزان كاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است . این تفاوت ناشي از موارد زير است :
الف- كساني كه قبلا رژيم داشته يا در حال حاضر از رژيم ديگري پيروي ميكنند كاهش وزن كمتري خواهند داشت .
ب- افرادي كه اضافه وزن چنداني ندارند ،كم تحرك و يا كم خوراك هستند كاهش وزن آنها كمتر است .
ج- افراد پرخوراك ، پرتحرك ، كساني كه براي اولين بار رژيم ميگيرند كاهش وزن بيشتري دارند .
د- مبتلايان به كم كاري تيروئيد و بعضي بيماريهاي هورموني و كساني كه از داروهاي مستعد كننده چاقي نظير داروهاي كورتوني ، بعضي داروهاي هورموني و اعصاب و مسكنها استفاده می كنند معمولاآهسته تر وزن كم ميكنند .
5- كساني كه رژيمهاي كم كالري و یا كالري متوسط می گیرند لازم است بطور همزمان مكملهاي ويتامين دار هم مصرف كنند. اگرچه اين رژيمها غني از مواد مغذي است اما در مجموع توصیه می شود رژيم گيرندگان از داروهاي حاوي ويتامين و املاح معدني هم استفاده نمايند .
نكته : مصرف مولتی ویتامین- مینرال و ب- کمپلکس به کاهش وزن کمک کرده و از ضعف احتمالی در دوران رژیم جلوگیری می کند .
نكته : مصرف مولتی ویتامین های خارجی اغلب اوقات اشتها را زیاد کرده و کاهش وزن را کند می کند.
6- بروز احتمالي گرسنگي ( 20 درصد موارد ) در آغاز رژيم طبيعي است كه بتدريج از بين ميرود .
7- ميوه روزانه را حتما در دو ميان وعده صبح و عصر تقسیم کرده و میل کنید .
نكته : جدول واحد ميوه براي ميوه جات مختلف و جدول معادل های غذایی در پيوست های پایان كتاب آورده شده است .
8- لبنیات مصرفی ( شیر، ماست، پنیر و ... ) ترجیحا کم چرب باشد .
8- رژيم غذايي خود را بدون تغيير انجام دهيد و از جدول معادلهاي غذايي فقط در مواقع ضروري استفاده كنيد .
نكته : يك كفگير برنج معادل هفت قاشق غذاخوري معمولي برنج پخته آبكش است .كالري برنج دم پخت بيشتر است و بنابراين بايد مقدار آن یکی دو قاشق كمتر از برنج آبكش باشد .
نكته : يك كف دست نان تقریبا معادل يك مربع به ابعاد 10×10 سانتي متر است. يك چهارم نان تقريبا معادل 2 الی 5/2 کف دست نان و نصف نان معادل 4 الی 5 كف دست نان ميباشد .
نكته : منظور از نان در رژیم شما، نان های نازک مانند نان لواش است.
چنانچه بخواهید از نان های ضخیم مانند نان سنگک یا نان سبوس دار استفاده کنید باید نصف یا کمتر از نصف مقدار تعیین شده میل کنید. ( بسته به ضخامت نان! )
9- توصيه ميكنم همه روزه نیم ساعت قبل از ناهار و شام یک الی سه قاشق غذاخوری پودر سبوس گندم به همراه آب میل كنيد و در طول روز آب زيادي بنوشيد. ( مگر آنكه منع پزشكي داشته باشيد. ) اين كار به كاهش وزن كمك ميكند .
10- غذاها را حتي الامكان كم چرب و كم شيرين درست كنيد و چربی غذاها را بگیرید .
نكته : دستور تهیه غذاهای رژیمی در کتاب دیگر اینجانب به نام " آموزش تهیه غذاهای رژیمی " آورده شده است .

اين رژيم بطور آزمايشي و تنها براي 6 روز انجام ميشود از تكرار آن خودداري فرماييد .
نكته : تكرار رژيم غذايي غير اصولي و خسته كننده است و كاهش وزن را كند یا متوقف ميكند.

رژيم غذايي ويژه آقايان بسیار پرخوراك

توصيه های روزانه در دوران رژیم
قند یا خرما، حداکثر شش عدد یا شکر دو قاشق غذاخوری در روز

شنبه
صبحانه : یک و نیم لیوان شیر و پنج عدد بیسکویت سبوس دار
میان وعده صبح : سه واحد میوه
ناهار : چلو قورمه سبزی؛ شامل سه کفگیر برنج و ده قاشق غذاخوری خورش و یک بشقاب سالاد و دو لیوان دوغ
عصرانه : سه واحد میوه
شام : دو و نیم بشقاب متوسط سالاد تن ماهی
وعده قبل از خواب : یک و نیم لیوان ماست یا دو لیوان شیر

یکشنبه
صبحانه : یک و نیم لیوان شیر و چهار عدد خرما
میان وعده صبح : سه واحد میوه
ناهار : پلو عدس ؛ شامل دو و نیم کفگیر پلو و یک لیوان سالاد شیرازی و دو لیوان دوغ
عصرانه : دو واحد میوه
شام : سوپ جو ؛ شامل دو بشقاب سوپ خوری سوپ جو و یک چهارم نان و یک ماست خوری متوسط ماست
وعده قبل از خواب : یک لیوان ماست یا یک و یک چهارم لیوان شیر

دوشنبه
صبحانه : نصف نان و دو قوطی کبریت پنیر و سه عدد گردو
میان وعده صبح : دو واحد میوه ناهار : استیک ماهی؛ شامل سه قطعه ماهی و نصف نان و یک بشقاب سالاد و یک ماست خوری متوسط ماست و موسیر
تذکر : یک قطعه ماهی به ابعاد 8 × 5 سانتی متر می باشد.
عصرانه : سه واحد میوه
شام : دو لیوان خوراک ذرت و یک چهارم نان و یک ماست خوری متوسط ماست
وعده قبل از خواب : یک لیوان ماست یا یک و یک چهارم لیوان شیر

سه شنبه
صبحانه : یک و نیم لیوان شیر و یک عدد کیک یزدی
میان وعده صبح : دو واحد میوه
ناهار : چلو مرغ ؛ شامل دو کفگیر برنج و یک ران کامل مرغ متوسط و یک بشقاب سالاد و دو لیوان دوغ
عصرانه : سه واحد میوه
شام : خوراک یتیمچه؛ شامل یک بشقاب یتیمچه و یک سوم نان و یک بشقاب سبزی خوردن و یک لیوان دوغ
وعده قبل از خواب : یک لیوان ماست یا یک و یک چهارم لیوان شیر

چهارشنبه
صبحانه : نصف نان و دو قوطی کبریت پنیر + خیار و گوجه فرنگی ( در حد معمول )
میان وعده صبح : دو واحد میوه
ناهار : کتلت ؛ شامل سه و نیم عدد کتلت و دو سوم نان و یک لیوان سالاد شیرازی و دو لیوان دوغ
تذکر : یک عدد کتلت به ابعاد 8 × 5 سانتی متر می باشد.
عصرانه : سه واحد میوه
شام : یک و نیم بشقاب سالاد لوبیا چیتی
وعده قبل از خواب : یک و نیم لیوان ماست یا دو لیوان شیر

پنجشنبه
صبحانه : نصف نان و دو قوطی کبریت پنیر + خیار و گوجه فرنگی ( در حد معمول )
میان وعده صبح : دو واحد میوه
ناهار : ماکارونی؛ شامل سه لیوان ماکارونی و دو لیوان دوغ و یک و نیم لیوان سالاد شیرازی
عصرانه : سه واحد میوه
شام : سوپ ورمیشل؛ شامل سه بشقاب سوپ خوری سوپ ورمیشل و یک سوم نان و یک ماست خوری متوسط ماست
وعده قبل از خواب : یک لیوان ماست یا یک و یک چهارم لیوان شیر

برای دسترسی به بقیه رژیم ها به کتاب کاهش وزن در 6 روزمراجعه کنید.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

آرش [ 1394-09-02 ]
با سلام و عرض ادب ممنون از مطالب مفیدتون. اگه کمی دقیق تر بود بهتر بود مثلاً ساعت ذکر میشد و برنج و با واحد میگفتین بهتر بود مثلا برنج ساده 4 قاشق یک واحد برنج مخلوط 8 قاشق یک واحد نان 30 گرم یک واحد بازم ممنون از مطالب

سعید [ 1392-03-05 ]
عالیه

zahra [ 1391-10-13 ]
salam aghaye doctor bahmani ba arze khaste nabashind khedmate shoma. man daneshjoee terme akhar reshteye taghzie esfahan hastam mikhaatam bepoursam shoma danesho be onvane karamoz ghabol mikound?hamontor ke midunind daneshgah faghat teouri amuzesh taghziye midan va vaghti faregholtahsil beshim ye rejimam nemitonim benevisim hala mikhastam bepoursam shoma mitounind komakam kound ke ta zamani ke esfahan daneshjo hastam az tajrobiat shoma esfefade kounam va be ye javoun komak karde bashind man tareife rejimhaye shoma ro shenidam vase hamin chenin darkhasti az shoma kardam.pishapish az inke javabam ro midind va rahnamaeem mikounind mamnuonam. hasatm

حمیده [ 1391-04-07 ]
سلام میخواستم لطف کنید یک نمونه رژیم هم برای افراد با کلسترول و گلیسرید بالا در سایت تون قرار دهید

ساغر [ 1391-03-18 ]
مطالب نوشته شده عالی و بسیار کار امد میباشد ممنون و خسته نباشید

علی صفرزاده [ 1390-11-29 ]
مطالب بسیار عالی اند ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروککرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو تر